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MONTEREY, „Path of History”: Robert Louis Stevenson House
Stevenson 1885 (Foto seines Stiefsohnes Lloyd Osbourne)

Quellen: www.gothicgourmet.com/2008/07/this-is-photo-blog.html                                                               www.gutenberg.org/files/15547/15547-h/images/image001.jpg

http://farm1.static.flickr.com/27/65544753_a74ef43d78.jpg?v=0                                                                                


Die. 28.8.:


Wir bleiben noch bis zum Mittag in Monterey und folgen dem „Path of History”, der durch die Alt­stadt führt. An die­sem mar­kier­ten Pfad entlang reihen sich mit wechselndem Abstand an die 40 über­­wie­­gend im Adobe-Stil und meist ab 1830 er­bau­te Wohnhäuser und öffentliche Gebäude, dar­un­ter Kaliforniens erstes Theater (ursprünglich eine Her­ber­ge für Ma­tro­sen), das Hauptquartier des ei­gen­sin­­ni­­gen Generals und Expeditionsleiters John C. Freemont und das La­ra-So­to-Haus, das John Stein­­beck 1944 kaufte und mit seiner Familie ein Jahr lang bewohnte. Aus den 1830er Jah­ren stammt auch das „Robert Louis Stevenson House”. In das damalige Hotel hatte sich der schottische Schrift­­stel­­ler von Sep­tem­ber bis Dezember 1879 einquartiert, derweil seine Geliebte Fanny in San Fran­­cis­­co ihre Scheidung von dem Aben­teu­rer S. Osbourne betrieb. Das zweistöckige Haus ist nun als Museum mit angeschlossener Bibliothek ein­ge­rich­tet und enthält unter den Exponaten Briefe, Skiz­­zen, Exemplare von Erstauflagen, Familienbilder sowie per­sön­li­che Din­ge aus der Hand seiner Nach­kom­men.

   Stevenson begann schon in Monterey an seinem postum veröffentlichten Reisebericht ,The Ama­teur Emigrant' zu schrei­ben. Das Ka­pitel „The Old Pacific Capital” schildert Stadt und Region wie folgt:


On no other coast that I know shall you enjoy, in calm, sunny weather, such a spectacle of Ocean's greatness, such beau­ty of changing col­our, or such degrees of thunder in the sound. The very air is more than usually salt by this Ho­meri­c deep ... The houses were, for the most part, built of unbaked adobe brick, many of them old for so new a coun­try, some of very elegant proportions, with low, spacious, shape­ly rooms, and walls so thick that the heat of sum­­mer never dried them to the heart ... Spanish was the language of the streets  ... Night aft­er night serenaders would be going about the street ... each guitar before a different window. It was a strange thing to lie a­wake in nine­­teenth-cen­tu­ry America, and hear the guitar accompany, and one of these old, heart-breaking Spanish love songs mount in­to the night air ...
   The town, then, was essentially and wholly Mexican; and yet almost all the land in the neighbourhood was held by Ame­ri­cans ... In my lit­tle restaurant at Monterey, we have sat down to table day after day, a Frenchman, two Por­tu­guese, an Italian, a Mexican, and a Scotchman : we had for common visitors an American from Illinois, a near­ly pure blood Indian woman, and a naturalised Chinese; and from time to time a Switzer and a German came down from country ranches for the night. No wonder that the Pacific coast is a foreign land to visitors from the East­ern States, for each race contributes something of its own ...
   The Monterey of last year exists no longer. A huge hotel has sprung up in the desert by the railway ... Alas for the little town! it is not strong enough to resist the influence of the flaunting caravanserai, and the poor, quaint, pen­ni­less na­tive gentlemen of Monterey must perish, like a lower race, before the millionaire vulgarians of the Big Bo­nan­za.”


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